V sredo, 16. novembra 2016, smo dodiplomski študenti 2. letnika Fakultete za management v Kopru v okviru predmeta Podjetniško delovanje pri doc. dr. Tini Bratkovič Kregar poslušali predavanje gostov iz prakse z naslovom Socialno podjetništvo. Dr. Bojan Mevlja, direktor Središča Rotunda, nam je predstavil, kaj sploh je socialno podjetništvo, Urška Križman Vižintin, direktorica socialnega podjetja Istraterra so. p., pa nam je predstavila, kako socialno podjetništvo deluje v praksi.
Predavatelj dr. Mevlja je predavanje začel z vprašanjem »Kaj je socialno podjetništvo?« in z njegovo pomočjo smo prišli do skupne definicije: "Socialno podjetništvo je oblika podjetništva, ki jo odlikujejo tri nujne sestavine: podjetniška ideja z vsebovanim poslovnim modelom, organizacijska struktura podjetja, ki temelji na demokratičnih načelih, in delovanje po načelih neprofitnosti." (Vir: mladipojetnik.si.) Pogovarjali smo se o trendu zaposlovanja in kam nas bo to najverjetneje pripeljalo v nekaj letih, mogoče desetletjih. Dejstvo je, da se utečeni vzorci poslovanja spreminjajo, zato se počutimo utesnjene in se sprašujemo, kaj nas sploh čaka v prihodnosti, saj ni več toliko stabilnosti kot nekoč. Zavedati se moramo, da je naše življenje eno samo učenje in iskanje. Kako lahko na to vplivamo? Ali je odgovor na to podjetništvo oziroma socialno podjetništvo?
Zavedati se moramo, da smo pri podjetništvu pomembni mi kot tudi vsi okoli nas, saj imajo neko potrebo, ki jo moramo mi, kot podjetniki, zadovoljiti. Tega se zavedajo socialni podjetniki. Za lažje razumevanje nam je dr. Mevlja definicijo predstavil z naslednjim primerom: Socialni podjetnik ljudem, ki so lačni, ne bo dal ribe, ne bo jih naučil loviti, temveč bo naredil revolucijo v ribiški industriji. Socialni podjetniki so torej podjetniki, ki si želijo nekaj več. Spodbujajo sodelovanje med ljudmi, prostovoljstvo in razvijajo nove oblike zaposlovanja.
Kaj pa je socialno podjetje? Socialno podjetje je pravzaprav status, ni pa pravnoorganizacijska oblika. Pri nas imamo dva tipa socialnega podjetja. Podjetja tipa A se ukvarjajo s točno določeno dejavnostjo socialnega podjetništva (npr. varstvo narave), podjetja tipa B pa v svoji dejavnosti zaposlujejo ranljive ciljne skupine (npr. invalide). V Sloveniji lahko tak status dobijo zasebni zavodi, društva, zadruge … Socialna podjetja z razliko od klasičnih podjetij dobiček praviloma vračajo nazaj v podjetje (ga ne delijo). Dr. Mevlja nam je predstavil nekaj primerov uspešnih slovenskih socialnih podjetij (npr. Jazon, Tekstilnica – Zadruga dobrote, Kozarec Speak, Istraterra, Brinjevka in Zavod Matjaž – Oštarija) in nekaj primerov iz tujine (Bicycled, Faktum hotels in Gravity light).
Urška Križman Vižintin nam je predstavila podjetje IstraTerra, prvo socialno podjetje v Kopru, ki je v regiji specializirano za ekološki in etnoturizem. Podjetje je registrirano šele dve leti, ampak ne glede na to, da je podjetje mlado, je zelo dejavno in uspešno. Storitve turistične agencije IstraTerra so namenjene vsem, ki cenijo okolje, doživetja, zgodbe, dediščino in lokalno ponudbo. V podjetju si želijo, da bi Istra postala zelena in trajnostno odgovorna. Imajo tri koncepte: zgodbe, doživetja in strokovne ekskurzije. Koncept zgodb vključuje troje vsebin: zgodba S Šavrinko na pot prikazuje zgodovinsko povezavo med mestom in zaledjem, zgodba Oljkarstvo skozi čas prikazuje dediščino oljkarstva in jo primerja z današnjim, skozi tretjo zgodbo Tartufi in vino pa greste skupaj s tartufarjem iskat tartufe in jih potem tudi pripravite z znamenitimi istrskimi testeninami.
Koncept doživetja ponuja kolesarstvo, treking in jahanje konj po dolini reke Dragonje. Nudijo tudi alternativno obliko zdraviliškega turizma (velnes v naravi).
V okviru strokovnih ekskurzij pa nudijo različne ekskurzije s številnimi različnimi tematikami, od razvojnega sodelovanja do ekološkega kmetovanja.
Z IstraTerro boste doživeli nepozabne in edinstvene istrske zgodbe – s tem pa boste vložili tudi v lokalno skupnost in v eno od socialnih podjetij ter tako naredili nekaj za boljše okolje in skupnost.
Zaključimo lahko z motom socialnih podjetnikov: Zadovoljuj potrebe, rešuj probleme in spremenil boš svet.
Zapis: Urška Orel, študentka 2. letnika